ONLINE OPEN DAG 9 MEI 2020
Welkom op de ONLINE open dag!
Door de maatregelen van de overheid is er helaas geen open dag in het gebouw van de Vrije Academie mogelijk.
U kunt hier wel kennis maken met de docenten en informatie krijgen over hun lessen. Ook komen studenten aan het woord met hun ervaringen en laten zij hun werk zien. Zo kunt u zich een beeld vormen van wat er in de lessen gebeurt. U kunt hier nog meer informatie over alle opleidingen vinden.
Informatie over lesrooster, lesgeld staat hier. De studiegids kunt u hier vinden.
U kunt tussen 10 - 13 uur vragen stellen in de chatbox, rechtsonder op deze bladzijde. U krijgt dan direct een reactie van docenten van de Vrije Academie.
Wilt u zich direct inschrijven voor het studiejaar 2020 -2021? Klik dan hier!
Het nieuwe lesjaar begint op 7 september. We hebben door de huidige situatie een maximale groepsgrootte ingesteld van 12 studenten. Zo is er tijdens de les voldoende afstand.
Inschrijven voor het nieuwe jaar gaat op volgorde van aanmelding. Is het maximum aantal voor een groep bereikt, dan komen latere inschrijvers op een wachtlijst. In dat geval krijgt u bericht.
De tijden van de lessen en de pauzes kunnen gespreid worden als de situatie daar tegen die tijd om vraagt.
Zodra de richtlijnen van de overheid versoepeld worden, vervalt het maximum van 12 studenten. In dat geval krijgt u uiteraard ook bericht.
VOORBEREIDEND JAAR
Marja Meijering en Patricia Docter, docenten voorbereidend jaar. Meer informatie
Wat vinden studenten van de lessen van Marja Meijering
Jesseka Batteau
Anneke Schuitema
Tijdens het volgen van het oriëntatie jaar heb ik ervaren dat leren en ontdekken veel oplevert, vooral leren kijken, kijken, en nog eens kijken!!
De lessen boetseren hebben mij erg verrast, nooit geweten dat ik het werken met klei zo leuk zou vinden.
Dat je in 3 lessen een eigen hoofd kan vormgeven, wat een ontdekking was dat.
Mijn reis naar Nunspeet vanuit Apeldoorn was al een feestje, rijdend door prachtig landschap met heerlijke muziek op de achtergrond.
Aankomend in de sfeervolle ruimte, waar jammer genoeg de akoestiek niet als heel prettig ervaren is.
Altijd zin gehad om te gaan en weer nieuwe dingen van de docenten te leren.

De groepsleden hebben mij inspiratie gegeven, het delen van ieders werk geeft mij weer nieuwe kijk op het maken en beleven van kunst.
Het werk waar ik het meest van genoten heb is heel verrassend, het verven met gouache.
Eerst de weerstand voelen van het materiaal en later ontdekken hoe heerlijk de kleuren in het geheel naar voren komen.
Met dit materiaal ben ik thuis ook verder gegaan wat genoeg zegt.
Een oriëntatie jaar op de Vrije Academie Nunspeet kan ik iedereen aanbevelen.
Tonke Flinterman
- Spelen, fantasie, eigen creatie.
Wat vind je van de academie?
-Veilige ruimte om te leren en ontdekken.
Heeft de groep betekenis gehad?
- Samen kijken en leren van elkaars werk.
Wat vind je van de manier van lesgeven?
-Opbouwend, gericht op persoonlijk proces.
Wat vond je van de aanvullende activiteit Kröller Müller Museum?
-Grenzen verleggend, leerzaam en leuk!
Betty Kellaert
En durven is een niet te verwaarlozen aspect als je als” volwassene” probeert “ kunst” te maken. Kinderen hebben hun onbevangenheid en laten daarbinnen grootse dingen zien.
“ dat kan mijn (klein)kind ook”. Maar daar gaat het niet om: het gaat om het feit dat je bezig bent met iets waar je erg veel plezier in hebt, dat je leert durven, en dat je daarbij spelenderwijs nieuwe dingen ontdekt; uit de wereld van de kunst en bij jezelf.
De manier waarop les gegeven wordt is motiverend:je wordt altijd gezien en gehoord als
student , je wordt nooit afgekraakt: commentaar is altijd opbouwend ( je mag leren).
Nieuwe horizonten, nieuwe technieken, nieuwe uitdagingen.
Marga Henzen
Leonie de Jong
Veel verschillende thema’s. Ik dacht dat ruimtelijk mij meer aansprak dan schilderen. Ik vond vooral de gouacheopdracht erg leuk. Het mengen van kleuren en iets maken wat ik totaal niet van te voren had kunnen bedenken. Van vormen en lijnen naar een voor mij sprekend schilderij. Ook fijne hulp gehad van (docent) Marja. Want ik vond het nog niet heel simpel om iets in die wirwar van lijnen en vlakken te zien.
Ook het opspannen van papier en doek was leerzaam om te doen.
Ik zou nog wel een keer het voorbereidend jaar willen doen.
Quote: Verras jezelf!
Impressie van een les van docent Marja Meijering
Werk van studenten
SCHILDEREN NIVEAU A EN B

Docent Marja Meijering verzorgt de lessen Schilderen niveau A en B. Meer informatie
Impressie van een les van Marja Meijering
Wat vinden studenten van de lessen van Marja Meijering
Jorien
Jorien
Henny
Henny
Petra
Daarbij word je uitgedaagd om verder te kijken dan ‘normaal’ en je creativiteit te ontwikkelen.
Nieke
Nieke
Annie
In een ontspannen sfeer waar iedereen tot zijn recht komt.
Annie
Gabriëla
Patricia is mijn gereedschap en tegelijkertijd mijn spiegel.
Gabriëla
Een kort filmpje van Ellen van der Aart
Werk van studenten
SCHILDEREN NIVEAU B
Gerben Koldijk, docent schilderen B.
Wat vinden studenten van de lessen van Gerben Koldijk
Jorien
Jorien
Henny
Henny
Petra
Daarbij word je uitgedaagd om verder te kijken dan ‘normaal’ en je creativiteit te ontwikkelen.
Nieke
Nieke
Annie
In een ontspannen sfeer waar iedereen tot zijn recht komt.
Annie
Gabriëla
Patricia is mijn gereedschap en tegelijkertijd mijn spiegel.
Gabriëla
Impressie van een les van Gerben Koldijk
Werk van studenten
ACADEMISCH TEKENEN EN SCHILDEREN
KLASSIEKE TECHNIEKEN
Serob Darbinian en Philip Knipscheer, docenten.
Wat vinden studenten van de lessen van Serob Darbinian
Etty de Koning
Marion Oosterkamp
Truus van Buren
Tjaard Heikens
Nanda Vlaming
Maar afscheid nemen van de lessen en vaardigheden van Serob was geen issue. Dit, omdat ik me verder wilde verdiepen in de klassieke technieken van tekenen en schilderen. Ik wil graag een zo goed mogelijk gelijkend portret schilderen, waar de geportretteerde zich in herkent.
En wat zo fijn in de lessen van Serob is dat als je vastloopt en niet meer weet “hoe verder” hij je weer met het oog van de meester, op het goede spoor zet!
Mariette Pieters
Impressie van een les van Serob Darbinian
Werk van studenten
Philip Knipscheer, docent academisch tekenen en schilderen, vertelt over zijn lessen portret schilderen.
Annemieke Alberts, docent academisch tekenen en schilderen, over perspectief en vrij schilderen.
MASTERCLASS
Gerben Koldijk begeleider en gastdocenten.
Wat vinden studenten van de masterclass van Gerben Koldijk
Jesseka Batteau
Anneke Schuitema
Tijdens het volgen van het oriëntatie jaar heb ik ervaren dat leren en ontdekken veel oplevert, vooral leren kijken, kijken, en nog eens kijken!!
De lessen boetseren hebben mij erg verrast, nooit geweten dat ik het werken met klei zo leuk zou vinden.
Dat je in 3 lessen een eigen hoofd kan vormgeven, wat een ontdekking was dat.
Mijn reis naar Nunspeet vanuit Apeldoorn was al een feestje, rijdend door prachtig landschap met heerlijke muziek op de achtergrond.
Aankomend in de sfeervolle ruimte, waar jammer genoeg de akoestiek niet als heel prettig ervaren is.
Altijd zin gehad om te gaan en weer nieuwe dingen van de docenten te leren.

De groepsleden hebben mij inspiratie gegeven, het delen van ieders werk geeft mij weer nieuwe kijk op het maken en beleven van kunst.
Het werk waar ik het meest van genoten heb is heel verrassend, het verven met gouache.
Eerst de weerstand voelen van het materiaal en later ontdekken hoe heerlijk de kleuren in het geheel naar voren komen.
Met dit materiaal ben ik thuis ook verder gegaan wat genoeg zegt.
Een oriëntatie jaar op de Vrije Academie Nunspeet kan ik iedereen aanbevelen.
Tonke Flinterman
- Spelen, fantasie, eigen creatie.
Wat vind je van de academie?
-Veilige ruimte om te leren en ontdekken.
Heeft de groep betekenis gehad?
- Samen kijken en leren van elkaars werk.
Wat vind je van de manier van lesgeven?
-Opbouwend, gericht op persoonlijk proces.
Wat vond je van de aanvullende activiteit Kröller Müller Museum?
-Grenzen verleggend, leerzaam en leuk!
Betty Kellaert
En durven is een niet te verwaarlozen aspect als je als” volwassene” probeert “ kunst” te maken. Kinderen hebben hun onbevangenheid en laten daarbinnen grootse dingen zien.
“ dat kan mijn (klein)kind ook”. Maar daar gaat het niet om: het gaat om het feit dat je bezig bent met iets waar je erg veel plezier in hebt, dat je leert durven, en dat je daarbij spelenderwijs nieuwe dingen ontdekt; uit de wereld van de kunst en bij jezelf.
De manier waarop les gegeven wordt is motiverend:je wordt altijd gezien en gehoord als
student , je wordt nooit afgekraakt: commentaar is altijd opbouwend ( je mag leren).
Nieuwe horizonten, nieuwe technieken, nieuwe uitdagingen.
Marga Henzen
Leonie de Jong
Veel verschillende thema’s. Ik dacht dat ruimtelijk mij meer aansprak dan schilderen. Ik vond vooral de gouacheopdracht erg leuk. Het mengen van kleuren en iets maken wat ik totaal niet van te voren had kunnen bedenken. Van vormen en lijnen naar een voor mij sprekend schilderij. Ook fijne hulp gehad van (docent) Marja. Want ik vond het nog niet heel simpel om iets in die wirwar van lijnen en vlakken te zien.
Ook het opspannen van papier en doek was leerzaam om te doen.
Ik zou nog wel een keer het voorbereidend jaar willen doen.
Quote: Verras jezelf!
Werk van studenten
KUNST RUIMTELIJK A EN B
Patricia Docter, docent. Meer informatie
Wat vinden studenten van de les van Patricia Dokter
Jorien
Jorien
Henny
Henny
Petra
Daarbij word je uitgedaagd om verder te kijken dan ‘normaal’ en je creativiteit te ontwikkelen.
Nieke
Nieke
Annie
In een ontspannen sfeer waar iedereen tot zijn recht komt.
Annie
Gabriëla
Patricia is mijn gereedschap en tegelijkertijd mijn spiegel.
Gabriëla

Werk van studenten
GRAFIEK HOOG EN LAAG
Ad Kuijper, docent. Meer informatie
Impressie van een les van Ad Kuijper
Werk van studenten