ONLINE OPEN DAG 9 MEI 2020

Welkom op de ONLINE open dag!

Door de maatregelen van de overheid is er helaas geen open dag in het gebouw van de Vrije Academie mogelijk.

U kunt hier wel kennis maken met de docenten en informatie krijgen over hun lessen. Ook komen studenten aan het woord met hun ervaringen en laten zij hun werk zien. Zo kunt u zich een beeld vormen van wat er in de lessen gebeurt. U kunt hier nog meer informatie over alle opleidingen vinden.

Informatie over lesrooster, lesgeld staat hier. De studiegids kunt u hier vinden.

U kunt tussen 10 - 13 uur vragen stellen in de chatbox, rechtsonder op deze bladzijde. U krijgt dan direct een reactie van docenten van de Vrije Academie. 

Wilt u zich direct inschrijven voor het studiejaar 2020 -2021?  Klik dan hier!

Het nieuwe lesjaar begint op 7 september. We hebben door de huidige situatie een maximale groepsgrootte ingesteld van 12 studenten. Zo is er tijdens de les voldoende afstand. 

Inschrijven voor het nieuwe jaar gaat op volgorde van aanmelding. Is het maximum aantal voor een groep bereikt, dan komen latere inschrijvers op een wachtlijst. In dat geval krijgt u bericht. 

De tijden van de lessen en de pauzes kunnen gespreid worden als de situatie daar tegen die tijd om vraagt. 

Zodra de richtlijnen van de overheid versoepeld worden, vervalt het maximum van 12 studenten. In dat geval krijgt u uiteraard ook bericht. 

VOORBEREIDEND JAAR

Marja Meijering en Patricia Docter, docenten voorbereidend jaar. Meer informatie

Wat vinden studenten van de lessen van Marja Meijering

Jesseka Batteau


Het belangrijkste wat het voorbereidend jaar mij heeft gebracht is vertrouwen, zowel in het proces van maken als in het heel precies kijken. Marja heeft ons geleerd om heel gefocussed en stap voor stap aan een tekening of schilderij te werken en zo te ontdekken dat er al iets moois ontstaat gedurende het maakproces. Het eindresultaat wordt daarbij minder belangrijk. Zo ontdekte ik dat als ik gewoon heel goed naar een voorwerp keek (in dit geval mijn eigen hand), en de lijnen geduldig volgde er als vanzelf een overtuigend beeld ontstond.Verder heb ik erg genoten van het maken van een compositie in gouache - het was de eerste keer dat ik dagen aaneen aan een groot schilderij heb gewerkt!




Anneke Schuitema


Tijdens het volgen van het oriëntatie jaar heb ik ervaren dat leren en ontdekken veel oplevert, vooral leren kijken, kijken, en nog eens kijken!!

De lessen boetseren hebben mij erg verrast, nooit geweten dat ik het werken met klei zo leuk zou vinden.

Dat je in 3 lessen een eigen hoofd kan vormgeven, wat een ontdekking was dat.

Mijn reis naar Nunspeet vanuit Apeldoorn was al een feestje, rijdend door prachtig landschap met heerlijke muziek op de achtergrond.

Aankomend in de sfeervolle ruimte, waar jammer genoeg de akoestiek niet als heel prettig ervaren is.

Altijd zin gehad om te gaan en weer nieuwe dingen van de docenten te leren.

De groepsleden hebben mij inspiratie gegeven, het delen van ieders werk geeft mij weer nieuwe kijk op het maken en beleven van kunst.

Het werk waar ik het meest van genoten heb is heel verrassend, het verven met gouache.

Eerst de weerstand voelen van het materiaal en later ontdekken hoe heerlijk de kleuren in het geheel naar voren komen.

Met dit materiaal ben ik thuis ook verder gegaan wat genoeg zegt.

Een oriëntatie jaar op de Vrije Academie Nunspeet kan ik iedereen aanbevelen.




Tonke Flinterman


Waarin heb je je verrast?
- Spelen, fantasie, eigen creatie.

Wat vind je van de academie?
-Veilige ruimte om te leren en ontdekken.

Heeft de groep betekenis gehad?
- Samen kijken en leren van elkaars werk.

Wat vind je van de manier van lesgeven?
-Opbouwend, gericht op persoonlijk proces.

Wat vond je van de aanvullende activiteit Kröller Müller Museum?
-Grenzen verleggend, leerzaam en leuk!




Betty Kellaert


De opzet is, voor diegene die dat nodig heeft, dat je uit je ‘comfort zone’ gehaald wordt: daar wordt hard aan gewerkt in het Voorbereidend Jaar. Het daagt me uit, laat me nieuwe wegen inslaan, maar bovenal wordt je geleerd te “durven”!
En durven is een niet te verwaarlozen aspect als je als” volwassene” probeert “ kunst” te maken. Kinderen hebben hun onbevangenheid en laten daarbinnen grootse dingen zien. Wij volwassenen zijn getraind in presteren en boven het niveau uit te stijgen van:
“ dat kan mijn (klein)kind ook”. Maar daar gaat het niet om: het gaat om het feit dat je bezig bent met iets waar je erg veel plezier in hebt, dat je leert durven, en dat je daarbij spelenderwijs nieuwe dingen ontdekt; uit de wereld van de kunst en bij jezelf.
De manier waarop les gegeven wordt is motiverend:je wordt altijd gezien en gehoord als
student , je wordt nooit afgekraakt: commentaar is altijd opbouwend ( je mag leren).
Nieuwe horizonten, nieuwe technieken, nieuwe uitdagingen.




Marga Henzen


Oefening in perspectief; leerzaam en zeer verhelderend, heb ik veel plezier aan beleefd.




Leonie de Jong


Veel verschillende thema’s. Ik dacht dat ruimtelijk mij meer aansprak dan schilderen. Ik vond vooral de gouacheopdracht erg leuk. Het mengen van kleuren en iets maken wat ik totaal niet van te voren had kunnen bedenken. Van vormen en lijnen naar een voor mij sprekend schilderij. Ook fijne hulp gehad van (docent) Marja. Want ik vond het nog niet heel simpel om iets in die wirwar van lijnen en vlakken te zien.

Ook het opspannen van papier en doek was leerzaam om te doen.

Ik zou nog wel een keer het voorbereidend jaar willen doen.

Quote: Verras jezelf!






Voorbereidend jaar 01.jpg

Impressie van een les van docent Marja Meijering

Werk van studenten

SCHILDEREN NIVEAU A EN B

Docent Marja Meijering verzorgt de lessen Schilderen niveau A en B. Meer informatie

Marja AB groep.jpg

Impressie van een les van Marja Meijering

Wat vinden studenten van de lessen van Marja Meijering

Etty de Koning


Serob heeft mij veel vertrouwen gegeven bij mijn werkstukken, waardoor ik erg mijn best doe, en een kritisch oog heb naar het resultaat. Ik wil mezelf graag verder helpen en Serob is voor mij een goede leermeester. Hij stimuleert het creatieve proces. Echter, buiten de klassieke technieken, lonkt ook de realistische moderne kunst, waar ik mij voorzichtig in ga verdiepen. Wat ik heel erg fijn vind, is de ruimte die ik daarbij voel op de academie.




Marion Oosterkamp


Serob’s klassieke meesterschap en zijn warme persoonlijkheid zijn de redenen waarom ik al meer dan 12 jaar zijn lessen volg. Hij leert je de klassieke technieken van tekenen en schilderen, door het voor te doen en je te helpen op je eigen niveau . Maar dat zorgt er ook voor dat je je steeds verder kunt ontwikkelen en je niveau kunt verbeteren.




Truus van Buren


Bij Serob leer ik veel over realistische schilderijen maken. Hij heeft veel kennis van klassiek schilderen en weet veel van kleurgebruik en mengen. Hij overziet een schilderij en kijkt of het klopt. Zoals een gezin dat in de zon op het strand loopt met heel donkere wolken. Dit past niet. Of wolken die niet kunnen bestaan, omdat ze naar beneden zouden vallen enzovoort. Ik wil bij hem de basistechniek leren. Zodat ik dit later kan gebruiken als ik heel vrij wil schilderen.




Tjaard Heikens


De lessen van Serob die ik nu al drie jaar volg, spreken mij aan, omdat het leren is door te doen. Leren schilderen in de traditie van de oude meesters, het ambacht leren. Serob helpt me door in mijn schilderij te laten zien hoe ik met een bepaald onderdeel verder kan gaan. Serob is ‘de meester’ en ik ‘de leerling’. Iedere leerling op een eigen niveau van ontwikkeling.




Nanda Vlaming


In 2018 heb ik mijn certificaat gehaald op de Vrije Academie o.l.v Serob; met als onderwerp: “de Zee, een wereld van Licht, Kleur en Atmosfeer”.
Maar afscheid nemen van de lessen en vaardigheden van Serob was geen issue. Dit, omdat ik me verder wilde verdiepen in de klassieke technieken van tekenen en schilderen. Ik wil graag een zo goed mogelijk gelijkend portret schilderen, waar de geportretteerde zich in herkent.
En wat zo fijn in de lessen van Serob is dat als je vastloopt en niet meer weet “hoe verder” hij je weer met het oog van de meester, op het goede spoor zet!




Mariette Pieters


Na eerst 2 jaar de lessen gevolgd te hebben bij Marja, waar je bewust moest nadenken wat je wilt uitdrukken met je schilderij, compositie en verschillende technieken kon uitproberen, ben ik over gestapt naar Serob, omdat klassiek tekenen en schilderen mij het meest aanspreekt. Serob neemt je mee in je schilderij op je eigen niveau. Ook vind ik enige structuur in de lessen erg prettig. Verder is Serob een warme persoonlijkheid en geniet ik van de schildergroep. Verder boffen we ontzettend met Tjaard in de groep, die de ontwikkelingen vastlegt dmv foto's en de website maakt en bijhoudt, zo ook, nu ook in coronatijd, de online-lessen mogelijk maakt!





Een kort filmpje van Ellen van der Aart

Werk van studenten

SCHILDEREN NIVEAU B

Gerben Koldijk, docent schilderen B. 

Meer informatie

Wat vinden studenten van de lessen van Gerben Koldijk

Jorien


De keramiek lessen van Patricia bied je structuur, duidelijke uitleg én alle vrijheid om te ontwikkelen en te experimenteren. Heel fijn en leuk!
Jorien




Henny


Bij Kunst 3D start je met een kunstopleiding die je in je eigen tempo volgt. Je leert verschillende kleitechnieken en wordt bevraagd op je ideeen en gevoel van je werkstukken. Heel boeiend!
Henny




Petra


Daarbij word je uitgedaagd om verder te kijken dan ‘normaal’ en je creativiteit te ontwikkelen. Petra




Nieke


Heb genoten van ,,juf’’ Patricia zoals zij les geeft en de gezellige groep en hoop na de Corona zo verder te gaan.
Nieke




Annie


In een ontspannen sfeer waar iedereen tot zijn recht komt.
Annie




Gabriëla


Patricia is mijn gereedschap en tegelijkertijd mijn spiegel.
Gabriëla





2019-11 Les Gerben 002.jpg

Impressie van een les van Gerben Koldijk

Werk van studenten

ACADEMISCH TEKENEN EN SCHILDEREN 

KLASSIEKE TECHNIEKEN

Serob Darbinian en Philip Knipscheer, docenten. 

Meer informatie

Wat vinden studenten van de lessen van Serob Darbinian

Etty de Koning


Serob heeft mij veel vertrouwen gegeven bij mijn werkstukken, waardoor ik erg mijn best doe, en een kritisch oog heb naar het resultaat. Ik wil mezelf graag verder helpen en Serob is voor mij een goede leermeester. Hij stimuleert het creatieve proces. Echter, buiten de klassieke technieken, lonkt ook de realistische moderne kunst, waar ik mij voorzichtig in ga verdiepen. Wat ik heel erg fijn vind, is de ruimte die ik daarbij voel op de academie.




Marion Oosterkamp


Serob’s klassieke meesterschap en zijn warme persoonlijkheid zijn de redenen waarom ik al meer dan 12 jaar zijn lessen volg. Hij leert je de klassieke technieken van tekenen en schilderen, door het voor te doen en je te helpen op je eigen niveau . Maar dat zorgt er ook voor dat je je steeds verder kunt ontwikkelen en je niveau kunt verbeteren.




Truus van Buren


Bij Serob leer ik veel over realistische schilderijen maken. Hij heeft veel kennis van klassiek schilderen en weet veel van kleurgebruik en mengen. Hij overziet een schilderij en kijkt of het klopt. Zoals een gezin dat in de zon op het strand loopt met heel donkere wolken. Dit past niet. Of wolken die niet kunnen bestaan, omdat ze naar beneden zouden vallen enzovoort. Ik wil bij hem de basistechniek leren. Zodat ik dit later kan gebruiken als ik heel vrij wil schilderen.




Tjaard Heikens


De lessen van Serob die ik nu al drie jaar volg, spreken mij aan, omdat het leren is door te doen. Leren schilderen in de traditie van de oude meesters, het ambacht leren. Serob helpt me door in mijn schilderij te laten zien hoe ik met een bepaald onderdeel verder kan gaan. Serob is ‘de meester’ en ik ‘de leerling’. Iedere leerling op een eigen niveau van ontwikkeling.




Nanda Vlaming


In 2018 heb ik mijn certificaat gehaald op de Vrije Academie o.l.v Serob; met als onderwerp: “de Zee, een wereld van Licht, Kleur en Atmosfeer”.
Maar afscheid nemen van de lessen en vaardigheden van Serob was geen issue. Dit, omdat ik me verder wilde verdiepen in de klassieke technieken van tekenen en schilderen. Ik wil graag een zo goed mogelijk gelijkend portret schilderen, waar de geportretteerde zich in herkent.
En wat zo fijn in de lessen van Serob is dat als je vastloopt en niet meer weet “hoe verder” hij je weer met het oog van de meester, op het goede spoor zet!




Mariette Pieters


Na eerst 2 jaar de lessen gevolgd te hebben bij Marja, waar je bewust moest nadenken wat je wilt uitdrukken met je schilderij, compositie en verschillende technieken kon uitproberen, ben ik over gestapt naar Serob, omdat klassiek tekenen en schilderen mij het meest aanspreekt. Serob neemt je mee in je schilderij op je eigen niveau. Ook vind ik enige structuur in de lessen erg prettig. Verder is Serob een warme persoonlijkheid en geniet ik van de schildergroep. Verder boffen we ontzettend met Tjaard in de groep, die de ontwikkelingen vastlegt dmv foto's en de website maakt en bijhoudt, zo ook, nu ook in coronatijd, de online-lessen mogelijk maakt!





Academisch Schilderen en Tekenen

Impressie van een les van Serob Darbinian

Werk van studenten

Philip Knipscheer, docent academisch tekenen en schilderen, vertelt over zijn lessen portret schilderen.

Annemieke Alberts, docent academisch tekenen en schilderen, over perspectief en vrij schilderen.

MASTERCLASS

Gerben Koldijk begeleider en gastdocenten.

Meer informatie

Wat vinden studenten van de masterclass van Gerben Koldijk

Etty de Koning


Serob heeft mij veel vertrouwen gegeven bij mijn werkstukken, waardoor ik erg mijn best doe, en een kritisch oog heb naar het resultaat. Ik wil mezelf graag verder helpen en Serob is voor mij een goede leermeester. Hij stimuleert het creatieve proces. Echter, buiten de klassieke technieken, lonkt ook de realistische moderne kunst, waar ik mij voorzichtig in ga verdiepen. Wat ik heel erg fijn vind, is de ruimte die ik daarbij voel op de academie.




Marion Oosterkamp


Serob’s klassieke meesterschap en zijn warme persoonlijkheid zijn de redenen waarom ik al meer dan 12 jaar zijn lessen volg. Hij leert je de klassieke technieken van tekenen en schilderen, door het voor te doen en je te helpen op je eigen niveau . Maar dat zorgt er ook voor dat je je steeds verder kunt ontwikkelen en je niveau kunt verbeteren.




Truus van Buren


Bij Serob leer ik veel over realistische schilderijen maken. Hij heeft veel kennis van klassiek schilderen en weet veel van kleurgebruik en mengen. Hij overziet een schilderij en kijkt of het klopt. Zoals een gezin dat in de zon op het strand loopt met heel donkere wolken. Dit past niet. Of wolken die niet kunnen bestaan, omdat ze naar beneden zouden vallen enzovoort. Ik wil bij hem de basistechniek leren. Zodat ik dit later kan gebruiken als ik heel vrij wil schilderen.




Tjaard Heikens


De lessen van Serob die ik nu al drie jaar volg, spreken mij aan, omdat het leren is door te doen. Leren schilderen in de traditie van de oude meesters, het ambacht leren. Serob helpt me door in mijn schilderij te laten zien hoe ik met een bepaald onderdeel verder kan gaan. Serob is ‘de meester’ en ik ‘de leerling’. Iedere leerling op een eigen niveau van ontwikkeling.




Nanda Vlaming


In 2018 heb ik mijn certificaat gehaald op de Vrije Academie o.l.v Serob; met als onderwerp: “de Zee, een wereld van Licht, Kleur en Atmosfeer”.
Maar afscheid nemen van de lessen en vaardigheden van Serob was geen issue. Dit, omdat ik me verder wilde verdiepen in de klassieke technieken van tekenen en schilderen. Ik wil graag een zo goed mogelijk gelijkend portret schilderen, waar de geportretteerde zich in herkent.
En wat zo fijn in de lessen van Serob is dat als je vastloopt en niet meer weet “hoe verder” hij je weer met het oog van de meester, op het goede spoor zet!




Mariette Pieters


Na eerst 2 jaar de lessen gevolgd te hebben bij Marja, waar je bewust moest nadenken wat je wilt uitdrukken met je schilderij, compositie en verschillende technieken kon uitproberen, ben ik over gestapt naar Serob, omdat klassiek tekenen en schilderen mij het meest aanspreekt. Serob neemt je mee in je schilderij op je eigen niveau. Ook vind ik enige structuur in de lessen erg prettig. Verder is Serob een warme persoonlijkheid en geniet ik van de schildergroep. Verder boffen we ontzettend met Tjaard in de groep, die de ontwikkelingen vastlegt dmv foto's en de website maakt en bijhoudt, zo ook, nu ook in coronatijd, de online-lessen mogelijk maakt!





Werk van studenten

VORMGEVING GLAS

Krista Israel, docent. Meer informatie

KUNST RUIMTELIJK A EN B

Patricia Docter, docent. Meer informatie

Wat vinden studenten van de les van Patricia Dokter

Jorien


De keramiek lessen van Patricia bied je structuur, duidelijke uitleg én alle vrijheid om te ontwikkelen en te experimenteren. Heel fijn en leuk!
Jorien




Henny


Bij Kunst 3D start je met een kunstopleiding die je in je eigen tempo volgt. Je leert verschillende kleitechnieken en wordt bevraagd op je ideeen en gevoel van je werkstukken. Heel boeiend!
Henny




Petra


Daarbij word je uitgedaagd om verder te kijken dan ‘normaal’ en je creativiteit te ontwikkelen. Petra




Nieke


Heb genoten van ,,juf’’ Patricia zoals zij les geeft en de gezellige groep en hoop na de Corona zo verder te gaan.
Nieke




Annie


In een ontspannen sfeer waar iedereen tot zijn recht komt.
Annie




Gabriëla


Patricia is mijn gereedschap en tegelijkertijd mijn spiegel.
Gabriëla





Werk van studenten

GRAFIEK HOOG EN LAAG

Ad Kuijper, docent. Meer informatie

2019-12-09  Grafische techniek 013.jpg
1/16

Impressie van een les van Ad Kuijper

Werk van studenten

De Vrije Academie Nunspeet heeft het CRKBO-keurmerk (Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs)

CRKBO.jpg
CONTACTINFORMATIE

Vrije Academie Nunspeet
Stationslaan 28 Nunspeet.
Telefoon: 0341-261216

(bereikbaar tijdens lestijden)

portret 05