ONLINE OPEN DAG 9 MEI 2020

Welkom op de ONLINE open dag!

Door de maatregelen van de overheid is er helaas geen open dag in het gebouw van de Vrije Academie mogelijk.

U kunt hier wel kennis maken met de docenten en informatie krijgen over hun lessen. Ook komen studenten aan het woord met hun ervaringen en laten zij hun werk zien. Zo kunt u zich een beeld vormen van wat er in de lessen gebeurt. U kunt hier nog meer informatie over alle opleidingen vinden.

Informatie over lesrooster, lesgeld staat hier. De studiegids kunt u hier vinden.

U kunt tussen 10 - 13 uur vragen stellen in de chatbox, rechtsonder op deze bladzijde. U krijgt dan direct een reactie van docenten van de Vrije Academie. 

Wilt u zich direct inschrijven voor het studiejaar 2020 -2021?  Klik dan hier!

Het nieuwe lesjaar begint op 7 september. We hebben door de huidige situatie een maximale groepsgrootte ingesteld van 12 studenten. Zo is er tijdens de les voldoende afstand. 

Inschrijven voor het nieuwe jaar gaat op volgorde van aanmelding. Is het maximum aantal voor een groep bereikt, dan komen latere inschrijvers op een wachtlijst. In dat geval krijgt u bericht. 

De tijden van de lessen en de pauzes kunnen gespreid worden als de situatie daar tegen die tijd om vraagt. 

Zodra de richtlijnen van de overheid versoepeld worden, vervalt het maximum van 12 studenten. In dat geval krijgt u uiteraard ook bericht. 

VOORBEREIDEND JAAR

Marja Meijering en Patricia Docter, docenten voorbereidend jaar. Meer informatie

Wat vinden studenten van de lessen van Marja Meijering

Gerrie Hoftijzer


Ik vond het moeilijk om te kiezen! Zoveel gedaan dit jaar. Het is dus geworden het schilderij naar aanleiding van "het leven in een voorbijgaande schaduw". Dat vond ik een fascinerende titel en een inspirerende opdracht. Het maakte mij nieuwsgierig naar het oorspronkelijke werk met die titel (bleek totaal anders te zijn dan mijn uitwerking)
Mijn uitwerking maakt iets zichtbaar van mijn eigen innerlijk, van het proces waar ik in zit. Ik heb er intensief en met veel voldoening aan gewerkt.
Ik kijk op het afgelopen jaar terug als een rijk jaar, veel verschillende projecten, invalshoeken, technieken, materialen. De groep draagt voor mij bij aan inspiratie, ideeën, feedback.
Ik vind jou als docent enthousiast, flexibel, belangstellend, origineel en deskundig. Ik ga graag naar je lessen.




Joan Koffeman


Voor mij waren belangrijk: Durf te experimenteren Elkaar inspireren Ontdekken eigen stijlelementen. Ik zie het samenvattend als een ontdekkingsreis waarbij techniek en gevoel meer samenkomen. Voor mij was mijn zelfportret het meest verrassend. In algemene zin de vrijheid die ik ervaar bij het werken met pastel krijt. Ik heb een foto van het zelfportret bijgevoegd.




Ellen van der Aart


Kunst biedt mij een ander perspectief op wat vertrouwd is. De lessen bij VAN geven mij daarin veel kennis, inspiratie en ruimte om telkens nieuwe mogelijkheden te ontdekken en vorm te geven in eigen werken.




Loes te Klooster


Inspirerend Uitdagend Prikkelend Voldoening gevend




Jeannet


The discovery of art is wonderful exciting and full of meaning. Jeannet.




Johan Voorhorst


1. Het leukst vond ik de reflecties op een kunstenaar. (Jaap Wagemaker) afbeelding: woestijnsprinkhanen.
2. Wat een verschillende onderwerpen en werkvormen. Super!




Anne Stolk





Esther Witteveen


Inspiratie - verrassingen - portretten

Het jaarthema De loop der dingen sprak me direct aan. Enthousiast ging ik er afgelopen zomer mee aan de slag en met enige trots presenteerde ik aan het begin van het seizoen een hele serie werken, waar we de kantine mee versierden.

En toen begon het ‘echte’ werk. Dat ervoer ik soms als een worsteling. Portretten bijv., die schilderde ik nooit. Je reikte ons heel veel informatie en beelden aan ter inspiratie en het lukte me om tóch die portretten te gaan schilderen. De resultaten vond ik verrassend. Eerst in zwart-wit ondersteboven. Daarna in kleur op doek, aan de hand van een nostalgische jeugdfoto.
Ik vond eigenlijk dat het nergens op leek. Maar de reacties van jou en m’n mede-studenten vertelden iets anders, en men vond dat ik er vooral niet teveel meer aan moest doen.

Dus zelfportret van mij als kind met mijn broer en zus vind ik achteraf bezien wel het belangrijkste werk van de afgelopen cursus.

Op een welverdiende tweede plaats komt wat mij betreft het geheimzinnige beeld van flatgebouwen en vlindercocons.

Lessen volgen via Zoom was een uitkomst in de Corona-tijd, ook al had ik vaak ruzie met mijn apparatuur. Het was vooral leuk om toch de groepsleden te blijven ontmoeten en hun beeldende ontwikkeling te volgen. Natuurlijk hoop ik van harte dat we na de zomer weer ‘gewoon’ les kunnen krijgen. Lang leve de échte academie!





Joke Donkers


Na ’n fijn voorbereidend jaar het 2e jaar opgenomen in een fascinerende en inspirerende groep schilders. Divers in ontwikkeling waar de sprankelende en bijzondere Marja (kunstenares/docente) vol verrassende ideeën mee aan de slag gaat. Het gevarieerde programma dat gedurende het jaar ontstaat, biedt elke leerling de kans zich verder te ontwikkelen waarbij het leren van elkaar volop door Marja wordt gestimuleerd. De VAN heeft een ‘neus’ voor het aantrekken van bijzondere docenten en is daarmee een academie die elke leerling de kans biedt om de blik te verruimen en het creatieve zelf te ontwikkelen. Foto: Mijn eerste schilderij met olieverf.
INSPIREND
UITGEDAAGD
SAMEN
VRIJ





Voorbereidend jaar 01.jpg

Impressie van een les van docent Marja Meijering

Werk van studenten

SCHILDEREN NIVEAU A EN B

Docent Marja Meijering verzorgt de lessen Schilderen niveau A en B. Meer informatie

Marja AB groep.jpg

Impressie van een les van Marja Meijering

Wat vinden studenten van de lessen van Marja Meijering

Gerrie Hoftijzer


Ik vond het moeilijk om te kiezen! Zoveel gedaan dit jaar. Het is dus geworden het schilderij naar aanleiding van "het leven in een voorbijgaande schaduw". Dat vond ik een fascinerende titel en een inspirerende opdracht. Het maakte mij nieuwsgierig naar het oorspronkelijke werk met die titel (bleek totaal anders te zijn dan mijn uitwerking)
Mijn uitwerking maakt iets zichtbaar van mijn eigen innerlijk, van het proces waar ik in zit. Ik heb er intensief en met veel voldoening aan gewerkt.
Ik kijk op het afgelopen jaar terug als een rijk jaar, veel verschillende projecten, invalshoeken, technieken, materialen. De groep draagt voor mij bij aan inspiratie, ideeën, feedback.
Ik vind jou als docent enthousiast, flexibel, belangstellend, origineel en deskundig. Ik ga graag naar je lessen.




Joan Koffeman


Voor mij waren belangrijk: Durf te experimenteren Elkaar inspireren Ontdekken eigen stijlelementen. Ik zie het samenvattend als een ontdekkingsreis waarbij techniek en gevoel meer samenkomen. Voor mij was mijn zelfportret het meest verrassend. In algemene zin de vrijheid die ik ervaar bij het werken met pastel krijt. Ik heb een foto van het zelfportret bijgevoegd.




Ellen van der Aart


Kunst biedt mij een ander perspectief op wat vertrouwd is. De lessen bij VAN geven mij daarin veel kennis, inspiratie en ruimte om telkens nieuwe mogelijkheden te ontdekken en vorm te geven in eigen werken.




Loes te Klooster


Inspirerend Uitdagend Prikkelend Voldoening gevend




Jeannet


The discovery of art is wonderful exciting and full of meaning. Jeannet.




Johan Voorhorst


1. Het leukst vond ik de reflecties op een kunstenaar. (Jaap Wagemaker) afbeelding: woestijnsprinkhanen.
2. Wat een verschillende onderwerpen en werkvormen. Super!




Anne Stolk





Esther Witteveen


Inspiratie - verrassingen - portretten

Het jaarthema De loop der dingen sprak me direct aan. Enthousiast ging ik er afgelopen zomer mee aan de slag en met enige trots presenteerde ik aan het begin van het seizoen een hele serie werken, waar we de kantine mee versierden.

En toen begon het ‘echte’ werk. Dat ervoer ik soms als een worsteling. Portretten bijv., die schilderde ik nooit. Je reikte ons heel veel informatie en beelden aan ter inspiratie en het lukte me om tóch die portretten te gaan schilderen. De resultaten vond ik verrassend. Eerst in zwart-wit ondersteboven. Daarna in kleur op doek, aan de hand van een nostalgische jeugdfoto.
Ik vond eigenlijk dat het nergens op leek. Maar de reacties van jou en m’n mede-studenten vertelden iets anders, en men vond dat ik er vooral niet teveel meer aan moest doen.

Dus zelfportret van mij als kind met mijn broer en zus vind ik achteraf bezien wel het belangrijkste werk van de afgelopen cursus.

Op een welverdiende tweede plaats komt wat mij betreft het geheimzinnige beeld van flatgebouwen en vlindercocons.

Lessen volgen via Zoom was een uitkomst in de Corona-tijd, ook al had ik vaak ruzie met mijn apparatuur. Het was vooral leuk om toch de groepsleden te blijven ontmoeten en hun beeldende ontwikkeling te volgen. Natuurlijk hoop ik van harte dat we na de zomer weer ‘gewoon’ les kunnen krijgen. Lang leve de échte academie!





Joke Donkers


Na ’n fijn voorbereidend jaar het 2e jaar opgenomen in een fascinerende en inspirerende groep schilders. Divers in ontwikkeling waar de sprankelende en bijzondere Marja (kunstenares/docente) vol verrassende ideeën mee aan de slag gaat. Het gevarieerde programma dat gedurende het jaar ontstaat, biedt elke leerling de kans zich verder te ontwikkelen waarbij het leren van elkaar volop door Marja wordt gestimuleerd. De VAN heeft een ‘neus’ voor het aantrekken van bijzondere docenten en is daarmee een academie die elke leerling de kans biedt om de blik te verruimen en het creatieve zelf te ontwikkelen. Foto: Mijn eerste schilderij met olieverf.
INSPIREND
UITGEDAAGD
SAMEN
VRIJ





Een kort filmpje van Ellen van der Aart

Werk van studenten

SCHILDEREN NIVEAU B

Gerben Koldijk, docent schilderen B. 

Meer informatie

Wat vinden studenten van de lessen van Gerben Koldijk

Gerrie Hoftijzer


Ik vond het moeilijk om te kiezen! Zoveel gedaan dit jaar. Het is dus geworden het schilderij naar aanleiding van "het leven in een voorbijgaande schaduw". Dat vond ik een fascinerende titel en een inspirerende opdracht. Het maakte mij nieuwsgierig naar het oorspronkelijke werk met die titel (bleek totaal anders te zijn dan mijn uitwerking)
Mijn uitwerking maakt iets zichtbaar van mijn eigen innerlijk, van het proces waar ik in zit. Ik heb er intensief en met veel voldoening aan gewerkt.
Ik kijk op het afgelopen jaar terug als een rijk jaar, veel verschillende projecten, invalshoeken, technieken, materialen. De groep draagt voor mij bij aan inspiratie, ideeën, feedback.
Ik vind jou als docent enthousiast, flexibel, belangstellend, origineel en deskundig. Ik ga graag naar je lessen.




Joan Koffeman


Voor mij waren belangrijk: Durf te experimenteren Elkaar inspireren Ontdekken eigen stijlelementen. Ik zie het samenvattend als een ontdekkingsreis waarbij techniek en gevoel meer samenkomen. Voor mij was mijn zelfportret het meest verrassend. In algemene zin de vrijheid die ik ervaar bij het werken met pastel krijt. Ik heb een foto van het zelfportret bijgevoegd.




Ellen van der Aart


Kunst biedt mij een ander perspectief op wat vertrouwd is. De lessen bij VAN geven mij daarin veel kennis, inspiratie en ruimte om telkens nieuwe mogelijkheden te ontdekken en vorm te geven in eigen werken.




Loes te Klooster


Inspirerend Uitdagend Prikkelend Voldoening gevend




Jeannet


The discovery of art is wonderful exciting and full of meaning. Jeannet.




Johan Voorhorst


1. Het leukst vond ik de reflecties op een kunstenaar. (Jaap Wagemaker) afbeelding: woestijnsprinkhanen.
2. Wat een verschillende onderwerpen en werkvormen. Super!




Anne Stolk





Esther Witteveen


Inspiratie - verrassingen - portretten

Het jaarthema De loop der dingen sprak me direct aan. Enthousiast ging ik er afgelopen zomer mee aan de slag en met enige trots presenteerde ik aan het begin van het seizoen een hele serie werken, waar we de kantine mee versierden.

En toen begon het ‘echte’ werk. Dat ervoer ik soms als een worsteling. Portretten bijv., die schilderde ik nooit. Je reikte ons heel veel informatie en beelden aan ter inspiratie en het lukte me om tóch die portretten te gaan schilderen. De resultaten vond ik verrassend. Eerst in zwart-wit ondersteboven. Daarna in kleur op doek, aan de hand van een nostalgische jeugdfoto.
Ik vond eigenlijk dat het nergens op leek. Maar de reacties van jou en m’n mede-studenten vertelden iets anders, en men vond dat ik er vooral niet teveel meer aan moest doen.

Dus zelfportret van mij als kind met mijn broer en zus vind ik achteraf bezien wel het belangrijkste werk van de afgelopen cursus.

Op een welverdiende tweede plaats komt wat mij betreft het geheimzinnige beeld van flatgebouwen en vlindercocons.

Lessen volgen via Zoom was een uitkomst in de Corona-tijd, ook al had ik vaak ruzie met mijn apparatuur. Het was vooral leuk om toch de groepsleden te blijven ontmoeten en hun beeldende ontwikkeling te volgen. Natuurlijk hoop ik van harte dat we na de zomer weer ‘gewoon’ les kunnen krijgen. Lang leve de échte academie!





Joke Donkers


Na ’n fijn voorbereidend jaar het 2e jaar opgenomen in een fascinerende en inspirerende groep schilders. Divers in ontwikkeling waar de sprankelende en bijzondere Marja (kunstenares/docente) vol verrassende ideeën mee aan de slag gaat. Het gevarieerde programma dat gedurende het jaar ontstaat, biedt elke leerling de kans zich verder te ontwikkelen waarbij het leren van elkaar volop door Marja wordt gestimuleerd. De VAN heeft een ‘neus’ voor het aantrekken van bijzondere docenten en is daarmee een academie die elke leerling de kans biedt om de blik te verruimen en het creatieve zelf te ontwikkelen. Foto: Mijn eerste schilderij met olieverf.
INSPIREND
UITGEDAAGD
SAMEN
VRIJ





2019-11 Les Gerben 002.jpg

Impressie van een les van Gerben Koldijk

Werk van studenten

ACADEMISCH TEKENEN EN SCHILDEREN 

KLASSIEKE TECHNIEKEN

Serob Darbinian en Philip Knipscheer, docenten. 

Meer informatie

Wat vinden studenten van de lessen van Serob Darbinian

Etty de Koning


Serob heeft mij veel vertrouwen gegeven bij mijn werkstukken, waardoor ik erg mijn best doe, en een kritisch oog heb naar het resultaat. Ik wil mezelf graag verder helpen en Serob is voor mij een goede leermeester. Hij stimuleert het creatieve proces. Echter, buiten de klassieke technieken, lonkt ook de realistische moderne kunst, waar ik mij voorzichtig in ga verdiepen. Wat ik heel erg fijn vind, is de ruimte die ik daarbij voel op de academie.




Marion Oosterkamp


Serob’s klassieke meesterschap en zijn warme persoonlijkheid zijn de redenen waarom ik al meer dan 12 jaar zijn lessen volg. Hij leert je de klassieke technieken van tekenen en schilderen, door het voor te doen en je te helpen op je eigen niveau . Maar dat zorgt er ook voor dat je je steeds verder kunt ontwikkelen en je niveau kunt verbeteren.




Truus van Buren


Bij Serob leer ik veel over realistische schilderijen maken. Hij heeft veel kennis van klassiek schilderen en weet veel van kleurgebruik en mengen. Hij overziet een schilderij en kijkt of het klopt. Zoals een gezin dat in de zon op het strand loopt met heel donkere wolken. Dit past niet. Of wolken die niet kunnen bestaan, omdat ze naar beneden zouden vallen enzovoort. Ik wil bij hem de basistechniek leren. Zodat ik dit later kan gebruiken als ik heel vrij wil schilderen.




Tjaard Heikens


De lessen van Serob die ik nu al drie jaar volg, spreken mij aan, omdat het leren is door te doen. Leren schilderen in de traditie van de oude meesters, het ambacht leren. Serob helpt me door in mijn schilderij te laten zien hoe ik met een bepaald onderdeel verder kan gaan. Serob is ‘de meester’ en ik ‘de leerling’. Iedere leerling op een eigen niveau van ontwikkeling.




Nanda Vlaming


In 2018 heb ik mijn certificaat gehaald op de Vrije Academie o.l.v Serob; met als onderwerp: “de Zee, een wereld van Licht, Kleur en Atmosfeer”.
Maar afscheid nemen van de lessen en vaardigheden van Serob was geen issue. Dit, omdat ik me verder wilde verdiepen in de klassieke technieken van tekenen en schilderen. Ik wil graag een zo goed mogelijk gelijkend portret schilderen, waar de geportretteerde zich in herkent.
En wat zo fijn in de lessen van Serob is dat als je vastloopt en niet meer weet “hoe verder” hij je weer met het oog van de meester, op het goede spoor zet!




Mariette Pieters


Na eerst 2 jaar de lessen gevolgd te hebben bij Marja, waar je bewust moest nadenken wat je wilt uitdrukken met je schilderij, compositie en verschillende technieken kon uitproberen, ben ik over gestapt naar Serob, omdat klassiek tekenen en schilderen mij het meest aanspreekt. Serob neemt je mee in je schilderij op je eigen niveau. Ook vind ik enige structuur in de lessen erg prettig. Verder is Serob een warme persoonlijkheid en geniet ik van de schildergroep. Verder boffen we ontzettend met Tjaard in de groep, die de ontwikkelingen vastlegt dmv foto's en de website maakt en bijhoudt, zo ook, nu ook in coronatijd, de online-lessen mogelijk maakt!





Academisch Schilderen en Tekenen

Impressie van een les van Serob Darbinian

Werk van studenten

Philip Knipscheer, docent academisch tekenen en schilderen, vertelt over zijn lessen portret schilderen.

Annemieke Alberts, docent academisch tekenen en schilderen, over perspectief en vrij schilderen.

MASTERCLASS

Gerben Koldijk begeleider en gastdocenten.

Meer informatie

Wat vinden studenten van de masterclass van Gerben Koldijk

Gerrie Hoftijzer


Ik vond het moeilijk om te kiezen! Zoveel gedaan dit jaar. Het is dus geworden het schilderij naar aanleiding van "het leven in een voorbijgaande schaduw". Dat vond ik een fascinerende titel en een inspirerende opdracht. Het maakte mij nieuwsgierig naar het oorspronkelijke werk met die titel (bleek totaal anders te zijn dan mijn uitwerking)
Mijn uitwerking maakt iets zichtbaar van mijn eigen innerlijk, van het proces waar ik in zit. Ik heb er intensief en met veel voldoening aan gewerkt.
Ik kijk op het afgelopen jaar terug als een rijk jaar, veel verschillende projecten, invalshoeken, technieken, materialen. De groep draagt voor mij bij aan inspiratie, ideeën, feedback.
Ik vind jou als docent enthousiast, flexibel, belangstellend, origineel en deskundig. Ik ga graag naar je lessen.




Joan Koffeman


Voor mij waren belangrijk: Durf te experimenteren Elkaar inspireren Ontdekken eigen stijlelementen. Ik zie het samenvattend als een ontdekkingsreis waarbij techniek en gevoel meer samenkomen. Voor mij was mijn zelfportret het meest verrassend. In algemene zin de vrijheid die ik ervaar bij het werken met pastel krijt. Ik heb een foto van het zelfportret bijgevoegd.




Ellen van der Aart


Kunst biedt mij een ander perspectief op wat vertrouwd is. De lessen bij VAN geven mij daarin veel kennis, inspiratie en ruimte om telkens nieuwe mogelijkheden te ontdekken en vorm te geven in eigen werken.




Loes te Klooster


Inspirerend Uitdagend Prikkelend Voldoening gevend




Jeannet


The discovery of art is wonderful exciting and full of meaning. Jeannet.




Johan Voorhorst


1. Het leukst vond ik de reflecties op een kunstenaar. (Jaap Wagemaker) afbeelding: woestijnsprinkhanen.
2. Wat een verschillende onderwerpen en werkvormen. Super!




Anne Stolk





Esther Witteveen


Inspiratie - verrassingen - portretten

Het jaarthema De loop der dingen sprak me direct aan. Enthousiast ging ik er afgelopen zomer mee aan de slag en met enige trots presenteerde ik aan het begin van het seizoen een hele serie werken, waar we de kantine mee versierden.

En toen begon het ‘echte’ werk. Dat ervoer ik soms als een worsteling. Portretten bijv., die schilderde ik nooit. Je reikte ons heel veel informatie en beelden aan ter inspiratie en het lukte me om tóch die portretten te gaan schilderen. De resultaten vond ik verrassend. Eerst in zwart-wit ondersteboven. Daarna in kleur op doek, aan de hand van een nostalgische jeugdfoto.
Ik vond eigenlijk dat het nergens op leek. Maar de reacties van jou en m’n mede-studenten vertelden iets anders, en men vond dat ik er vooral niet teveel meer aan moest doen.

Dus zelfportret van mij als kind met mijn broer en zus vind ik achteraf bezien wel het belangrijkste werk van de afgelopen cursus.

Op een welverdiende tweede plaats komt wat mij betreft het geheimzinnige beeld van flatgebouwen en vlindercocons.

Lessen volgen via Zoom was een uitkomst in de Corona-tijd, ook al had ik vaak ruzie met mijn apparatuur. Het was vooral leuk om toch de groepsleden te blijven ontmoeten en hun beeldende ontwikkeling te volgen. Natuurlijk hoop ik van harte dat we na de zomer weer ‘gewoon’ les kunnen krijgen. Lang leve de échte academie!





Joke Donkers


Na ’n fijn voorbereidend jaar het 2e jaar opgenomen in een fascinerende en inspirerende groep schilders. Divers in ontwikkeling waar de sprankelende en bijzondere Marja (kunstenares/docente) vol verrassende ideeën mee aan de slag gaat. Het gevarieerde programma dat gedurende het jaar ontstaat, biedt elke leerling de kans zich verder te ontwikkelen waarbij het leren van elkaar volop door Marja wordt gestimuleerd. De VAN heeft een ‘neus’ voor het aantrekken van bijzondere docenten en is daarmee een academie die elke leerling de kans biedt om de blik te verruimen en het creatieve zelf te ontwikkelen. Foto: Mijn eerste schilderij met olieverf.
INSPIREND
UITGEDAAGD
SAMEN
VRIJ





Werk van studenten

VORMGEVING GLAS

Krista Israel, docent. Meer informatie

KUNST RUIMTELIJK A EN B

Patricia Docter, docent. Meer informatie

Wat vinden studenten van de les van Patricia Dokter

Gerrie Hoftijzer


Ik vond het moeilijk om te kiezen! Zoveel gedaan dit jaar. Het is dus geworden het schilderij naar aanleiding van "het leven in een voorbijgaande schaduw". Dat vond ik een fascinerende titel en een inspirerende opdracht. Het maakte mij nieuwsgierig naar het oorspronkelijke werk met die titel (bleek totaal anders te zijn dan mijn uitwerking)
Mijn uitwerking maakt iets zichtbaar van mijn eigen innerlijk, van het proces waar ik in zit. Ik heb er intensief en met veel voldoening aan gewerkt.
Ik kijk op het afgelopen jaar terug als een rijk jaar, veel verschillende projecten, invalshoeken, technieken, materialen. De groep draagt voor mij bij aan inspiratie, ideeën, feedback.
Ik vind jou als docent enthousiast, flexibel, belangstellend, origineel en deskundig. Ik ga graag naar je lessen.




Joan Koffeman


Voor mij waren belangrijk: Durf te experimenteren Elkaar inspireren Ontdekken eigen stijlelementen. Ik zie het samenvattend als een ontdekkingsreis waarbij techniek en gevoel meer samenkomen. Voor mij was mijn zelfportret het meest verrassend. In algemene zin de vrijheid die ik ervaar bij het werken met pastel krijt. Ik heb een foto van het zelfportret bijgevoegd.




Ellen van der Aart


Kunst biedt mij een ander perspectief op wat vertrouwd is. De lessen bij VAN geven mij daarin veel kennis, inspiratie en ruimte om telkens nieuwe mogelijkheden te ontdekken en vorm te geven in eigen werken.




Loes te Klooster


Inspirerend Uitdagend Prikkelend Voldoening gevend




Jeannet


The discovery of art is wonderful exciting and full of meaning. Jeannet.




Johan Voorhorst


1. Het leukst vond ik de reflecties op een kunstenaar. (Jaap Wagemaker) afbeelding: woestijnsprinkhanen.
2. Wat een verschillende onderwerpen en werkvormen. Super!




Anne Stolk





Esther Witteveen


Inspiratie - verrassingen - portretten

Het jaarthema De loop der dingen sprak me direct aan. Enthousiast ging ik er afgelopen zomer mee aan de slag en met enige trots presenteerde ik aan het begin van het seizoen een hele serie werken, waar we de kantine mee versierden.

En toen begon het ‘echte’ werk. Dat ervoer ik soms als een worsteling. Portretten bijv., die schilderde ik nooit. Je reikte ons heel veel informatie en beelden aan ter inspiratie en het lukte me om tóch die portretten te gaan schilderen. De resultaten vond ik verrassend. Eerst in zwart-wit ondersteboven. Daarna in kleur op doek, aan de hand van een nostalgische jeugdfoto.
Ik vond eigenlijk dat het nergens op leek. Maar de reacties van jou en m’n mede-studenten vertelden iets anders, en men vond dat ik er vooral niet teveel meer aan moest doen.

Dus zelfportret van mij als kind met mijn broer en zus vind ik achteraf bezien wel het belangrijkste werk van de afgelopen cursus.

Op een welverdiende tweede plaats komt wat mij betreft het geheimzinnige beeld van flatgebouwen en vlindercocons.

Lessen volgen via Zoom was een uitkomst in de Corona-tijd, ook al had ik vaak ruzie met mijn apparatuur. Het was vooral leuk om toch de groepsleden te blijven ontmoeten en hun beeldende ontwikkeling te volgen. Natuurlijk hoop ik van harte dat we na de zomer weer ‘gewoon’ les kunnen krijgen. Lang leve de échte academie!





Joke Donkers


Na ’n fijn voorbereidend jaar het 2e jaar opgenomen in een fascinerende en inspirerende groep schilders. Divers in ontwikkeling waar de sprankelende en bijzondere Marja (kunstenares/docente) vol verrassende ideeën mee aan de slag gaat. Het gevarieerde programma dat gedurende het jaar ontstaat, biedt elke leerling de kans zich verder te ontwikkelen waarbij het leren van elkaar volop door Marja wordt gestimuleerd. De VAN heeft een ‘neus’ voor het aantrekken van bijzondere docenten en is daarmee een academie die elke leerling de kans biedt om de blik te verruimen en het creatieve zelf te ontwikkelen. Foto: Mijn eerste schilderij met olieverf.
INSPIREND
UITGEDAAGD
SAMEN
VRIJ





Werk van studenten

GRAFIEK HOOG EN LAAG

Ad Kuijper, docent. Meer informatie

2019-12-09  Grafische techniek 013.jpg
1/16

Impressie van een les van Ad Kuijper

Werk van studenten

De Vrije Academie Nunspeet heeft het CRKBO-keurmerk (Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs)

CRKBO.jpg
CONTACTINFORMATIE

Vrije Academie Nunspeet
Stationslaan 28 Nunspeet.
Telefoon: 0341-261216

(bereikbaar tijdens lestijden)

B3thea, zwanenmeer_orig (Large)